Floral Fashion shoot – Space Queen
Deze SciFi-stijl floral fashion shoot is de derde van een serie achter de schermen verhalen over shoots die wij onlangs hebben gedaan met bloemen als thema. Het team bestond voor deze shoot uit:
- Sjoerd Banga – fotograaf Studio 78A
- Sandra Welte – freelance bloemstylist Divergent Flowers
- Anne Bob van den Braak – model
- Christy van Asperdt – make-up artist en haar
- Vera wapstra – junior filmer/editor Studio 78A
We nemen je mee achter de schermen van deze fotoshoot.
Iedere shoot beginnen wij met het uitwisselen van inspiratie die vervolgens wordt uitgewerkt tot een mood- of storyboard. En bij haast iedere shoot kom je tijdens het ‘opbouwen’ en fotograferen op nieuwe ideeën en inzichten en gaat het plan de prullenbak in 🙂 Zo’n plan is er vooral voor om richting te geven en je op weg te helpen, zeker bij het werken in een team.
Toen wij bij Sandra arriveerden, was zij al druk bezig met het ‘aankleden’ van Anne-Bob en toen Christy zich bij ons team voegde voor de make-up en het haar zag ik dat mijn ‘plan’ de prullenbak in kon. Voor mij zag ik een ‘Space Queen’ en met die gedachte in mijn hoofd heb ik de shoot uitgevoerd. Als je een duidelijk verhaal hebt is het (voor mij) veel gemakkelijker om het model aan te sturen zodat ze zichzelf in de wereld of hoedanigheid waant die ik in mijn hoofd heb. Ik moest vooral denken aan de Pearls, een ras van de planeet Mül uit de verhalen van Valerian en daarnaast natuurlijk aan Barbarella.
De eerste scene was tussen de bomen en het ‘verhaal’ die van een Alice in Wonderland, maar dan in science fiction stijl. De wereld om haar heen was haar onbekend en we zochten blikken van observatie en verwondering. De tweede scene op de zandduinen was die van de Warrior, de echte Space Queen. Om die foto’s energie te geven maakte ik gebruik van een 17mm groothoeklens. Hierdoor kan je erg dicht bij het model komen voor close-ups en kom je als kijker echt ‘in het shot’.
Sjoerd Banga
Voor deze fotoshoot wilde ik eens iets totaal anders neerzetten. Het idee ontstond omdat ik me liet inspireren door zeemeerminnen. Ik wilde iets doen in het water, maar ook op het land moest het gaaf zijn. En omdat ik het niet te cliche wilde maken hebben we gekozen voor een totaal eigen look.
Qua voorbereiding kon ik deze shoot niet heel veel, aangezien het lichaam van Anne-Bob helemaal beplakt werd met bloemen. De dag van de shoot was zij dan ook al om 8.30 uur bij mij zodat ik kon beginnen met het beplakken van haar lichaam. Een bijzondere ervaring voor mij. Het is natuurlijk wel wat ongemakkelijk als je elkaar niet kent en een half uur later staat iemand naakt voor je haha. Voor mij was het een groter probleem dan voor Anne-Bob, maar na korte tijd en veel geklets was ik hier al helemaal overheen.Om 13 uur gingen we naar de locatie, stiekem kostte het plakken van de bloemen nog best veel werk. En ja, je kan door blijven gaan, nog verder perfectioneren. Op de locatie konden Sjoerd en Anne-Bob hun ding doen. We zijn op de Nulandse Heide gaan shooten. Ik had een plek gevonden waar een bos met een mooie oude verdorde boom, een grote zandvlakte en een klein meertje met mooie waterlelies. En dat allemaal op één plek, mogelijkheden te over. Uiteindelijk hebben we zo veel verschillende scenes kunnen shooten, met verschillende sferen. Ik ben ontzettend blij met het resultaat, en superblij met het team waarmee we gewerkt hebben.
Sandra Attema-Welte
Voor deze fotoshoot heb ik weer de ‘making of’ gefilmd. Tijdens het opmaken en voorbereiden, maar ook tijdens het fotograferen. In de montage heb ik deze shots laten afwisselen met de foto’s die zijn gemaakt. Ook kun je goed zien hoe leuk het is om een fotoshoot te doen met een/ons team 🙂
Omdat het erg zonnig was op deze dag viel het filmen niet altijd mee. Binnen was het vrij donker en hadden we te maken met verschillende lichtbronnen door elkaar, zoals daglicht en licht van de lampen binnen. Buiten hadden we weer meer te maken met overbelichting, gelukkig konden we dit oplossen door het gebruik van een reflectiescherm een het ingebouwde nd-filter van de camera.
Vera Wapstra